Ansøg her
Ansøg her om Det Økologiske Spisemærke.
Det Økologiske Spisemærke kan anvendes af alle professionelle køkkener, der er registreret i smiley-ordningen og det er gratis at være med. Det eneste, det kræver for at komme i gang med spisemærket, er dine fakturaer/opgørelser fra din/dine leverandører tre måneder bagud samt en computer med internetadgang.
Opgørelsen laves på baggrund af de indkøbte føde- og drikkevarer i køkkenet med undtagelse af enkelte varegrupper, såsom nonfood, vand, salt og kød fra jagt/vildt samt vildtfangede fisk. Disse varegrupper kan ikke være økologiske og derfor undtages de for beregningen af økologiprocenten.
Tre trin til Det Økologiske Spisemærke
Hent og udfyld dit Øko-regnskab
Når du trykker på linket, kan du downloade vores excelark til brug for dit regnskab. Du finder også en vejledning i arket, så du får det udfyldt korrekt.
Hvis du kun har én leverandør behøver du ikke udfylde et øko-regnskab. Opgørelsen fra din leveranfør skal blot scannes eller gemmes elektronisk og sendes til Fødevarestyrelsen elektronisk via linket nederst "Jeg vil gerne ansøge".
Ansøg og send dit øko-regnskab
Selve ansøgningen til Det Økologiske Spisemærke foregår online via Fødevarestyrelsen's hjemmeside. På hjemmesiden bliver du guidet gennem, hvordan du sender ansøgningen med dit regnskab vedhæftet. Vigtigt: Findes der flere afdelinger/køkkener på samme adresse, er det vigtigt at I noterer jeres afdelingsnavn ved ansøgning om Det Økologiske Spisemærke.
Godkendelse og hent markedsføringsmateriale
Når du har sendt dit øko-regnskab til Fødevarestyrelsen, går der 2-4 uger, inden det er blevet behandlet færdigt. Først når du har modtaget din registrering som bruger af Det Økologisk Spisemærke fra Fødevarestyrelsen, må du markedsføre dig med dit økologiske spisemærke.
Find markedsføringsmaterialer under fanen "Markedsføring" eller klik på linket for at købe fysiske materialer.
Central kontrol på hovedkontor af spisemærkeregnskab
Som virksomhed med flere enheder i virksomhedens portefølje eller som kommune, hvor det ønskes at f.eks. tilhørende daginstitutioner eller plejehjem kan benytte sig af kontrol fra centralt hold, kan det være en fordel at regnskabet bliver udarbejdet i virksomhedens eller kommunens centrale hovedkontor.
På hovedkontoret i virksomheden eller i kommunen kontrolleres bl.a. økologiprocent, posteringer og fakturaer for alle virksomhedens eller kommunens tilhørende enheder. Ligeledes kontrolleres leverandørdokumentation.
Oftest kontrolleres ét kvartal ad gangen. De tilhørende enheder i virksomhedens eller kommunens portefølje får fortsat udført fysiske kontrolbesøg ift. Det Økologiske Spisemærke, men regnskabet kontrolleres på hovedkontoret.
Samtidig registrering af flere køkkener med fælles centralt regnskab
Virksomheder/institutioner, der består af en centraladministration samt flere decentrale køkkener/enheder, kan af Fødevarestyrelsen tilbydes en samlet og koordineret ansøgningsproces samt en efterfølgende tilpasset kontrol med fokus på centralt opstillede opgørelser over køkkenernes økologiandel.
Det forudsætter, at der er en central økonomifunktion, som kan dokumentere økologiandelen (på fakturaniveau) for hvert køkken.
Virksomheder eller Kommuner, der ønsker at høre nærmere om ovennævnte mulighed, kan rette henvendelse til Fødevarestyrelsen.