Sommeren nærmer sig
05.05.2021
05.05.2021
29.09.2020
Der er i dag registreret mere end 3.300 økologiske spisemærker i de danske professionelle køkkener. COVID-19 situationen ser dog ud til at påvirke væksten i antallet af økologiske spisemærker. I 2019 var der en nettotilvækst på mere end 500 økologiske spisemærker – et tal som Fødevarestyrelsen ikke forventer bliver gentaget i 2020, da der indtil videre kun er registreret en nettotilvækst på 150 mærker. De kommunale køkkener ser dog ud til at fortsat at have stor appetit på økologien.
Antallet af kommunale spisesteder med Det Økologiske Spisemærke fortsætter med at stige og 60 procent af alle økologiske spisemærker er nu registreret i et kommunalt køkken. Med mere end 2000 kommunale spisemærker er det tydeligt at kommunerne fortsat prioriterer økologi og bæredygtighed i måltidet højt. Den positive udvikling er jævnt fordel ud over mange forskellige institutionstyper, men det er særligt daginstitutionerne (børnehaver, vuggestuer og integrerede institutioner), der med 38 procent af samtlige spisemærker og plejehjem og plejecentre med 15 procent at samtlige spisemærker, der markerer sig som økologiske fyrtårne i det kommunale køkkenlandskab.
Den gode nyhed fra det kommunale står ikke alene. Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for det økologiske food service salg i 2019, der understreger det øgede fokus på økologien i storkøkkenerne. De professionelle køkkener købte således økologiske varer for 2,6 mia. kroner i 2019, hvilket er en stigning på hele 11 % i forhold til 2018, hvor tallet lå på godt 2,3 mia. Selvom de offentlige køkkener har haft fokus på økologi i mange år, var der også her registreret en fremgang i økologiforbruget, der i 2019 steg fra 21 % til 23 %.
Fødevarestyrelsens kommentar
De nye tal er spændende læsning for alle, der interesserer sig for bæredygtighed og økologi. Det er især positivt at se, at COVID-19 situationen kun lader til at have haft mindre betydning i forhold til økologiomlægningen i de kommunale institutioner. Fødevarestyrelsen har hele året hjulpet både private og offentlige køkkener, der gerne vil have mere økologi på menukortet, men det er ikke for sent at kontakte os, hvis man også vil i gang i år.
23.03.2023
Det er blevet endnu vigtigere at markedsføre sig med Det Økologiske Spisemærke over for kunder og brugere. En ny undersøgelse viser, at antallet af danskere der kender til Det Økologiske Spisemærke, er steget siden 2021.
Hver fjerde dansker vælger spisested ud fra, om der bliver serveret økologisk mad og drikke. Og selvom vi befinder os i en tid med stigende fødevarepriser og en økonomisk krise, siger 34 procent af danskerne i 2022, at de er villige til at betale ekstra for økologi, når de spiser ude.
Men det er ikke kun når de danske forbrugere er ude at spise på fx café eller restaurant, at de ønsker økologi på menuen. Det er er også vigtigt for danskerne at have mulighed for at kunne få et økologisk måltid, når de spiser i en kantine eller på en offentlige institution. Her synes 28 procent af dem, som spiser mad i deres kantine på arbejdspladsen, at det i høj grad er vigtigt for dem at maden er økologisk.
Vi skal udbrede økologien
Selvom 74 procent af danskerne kender til Det Økologiske Spisemærke, er der stadig meget at gøre, når det kommer til at udbrede økologien, både i de private og offentlige køkkener.
”I Fødevarestyrelsen er vi glade for at endnu flere danskere er blevet opmærksomme på Det Økologiske Spisemærke. Vi kommer også fortsat til at arbejde på at fastholde og få endnu flere køkkener med spisemærket, så det bliver nemt at vælge økologi – også når vi spise ude., siger Simon Rask, sektionsleder i Fødevarestyrelsen.
Så hvis du allerede har Det Økologiske Spisemærke, er det er tid til at sætte fokus på det. Uanset om det er Det Økologiske Spisemærke i bronze, sølv eller guld. Du kan finde masser af hjælp og muligheder til at markedsføre dig på vores hjemmeside: https://www.oekologisk-spisemaerke.dk/markedsfoering/
Fakta
Publiceret den 11 juni 2018
Ny undersøgelse kortlægger mulighederne for økologiske spisemærke i danske forlystelsesparker. I Danmark er vi rigtig gode til økologi! Faktisk er de danske forbrugere verdensmestre i økologisk forbrug i privaten.
Publiceret den 26. maj 2018
Den 25. maj 2018 trådte persondataforordningen, GDPR (General Data Protection Regulation), i kraft i hele EU. GDPR styrker din integritet i forbindelse med behandling af dine persondata.
Publiceret den 10 april 2018
Man siger at en god ide skal deles! Derfor er Fødevarestyrelsen heller ikke spor kede af at udlandet har kigget os over skulderen og ladet sig inspirere af Det Økologiske Spisemærke.
Publiceret den 28. marts 2018
Fødevarestyrelsen og VisitDenmark har sammen udviklet appen "Økologiske Spisesteder" som findes på både dansk, engelsk og tysk. Appen skal gøre det let for danskere og turister at finde vej til caféer, restauranter og hoteller med Det Økologiske Spisemærke.
Publiceret den. 28 februar 2018
Fødevarestyrelsen har fået udarbejdet nye flotte pixi-foldere om Det Økologiske Spisemærke på flere forskellige sprog. Pixien skal være med til at fortælle økologi-interesserede i Danmark og resten af verden om Det Økologiske Spisemærke.
Publiceret den 7 juni 2018
Da NorthSide-festival, slog dørene op til tre dages festligheder i Aarhus var de ifølge Økologisk Landsforening, blot et mulehår fra at være 100 procent økologiske i deres mad og drikke udbud.
Publiceret den 07. maj 2018
Salget af økologi vokser med rekordfart. Danskerne købte økologiske fødevarer for 11,3 milliarder kroner i dagligvarehandlen i 2017, ifølge nye tal fra Danmarks Statistik.
Publiceret den 10. april 2018
Tak til alle jer der kiggede forbi Fødevarestyrelsens stand på Foodexpo 2018 i Herning. Messen havde i alt ca. 27.000 besøgende fordelt over tre dage, så der var fart på over hele linjen - særligt på Fødevarestyrelsens smoothiecykler.
Publiceret den 1. marts 2018
Danmarks Statistik opjusterer nu detailomsætningen af økologiske fødevarer i år 2015 og 2016. Der er blevet langet mere økologi over disken end først antaget.