Vækst i salget af økologiske fødevarer til professionelle køkkener
16.07.2024
Vækst i salget af økologiske fødevarer til professionelle køkkener
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologiske fødevarer til landets professionelle køkkener igen er steget. Sammenlignes de nye tal for 2023 med tallene for året før ses en stigning på 13 pct. og det samlede økologiske varesalg udgør 3,4 mia. kr. En del af stigningen skyldes prisstigninger da mængden af økologiske varer kun steg 4 pct.
De nye tal viser desuden, at de offentlige køkkener fortsat er en meget vigtig drivkraft bag det økologiske foodservicesalg. Dette understreger de offentlige køkkeners vigtige rolle i fremme af økologiske fødevarer i Danmark.
Variation i økologiske varegrupper
Der er ifølge de nye tal fra Danmarks Statistik stor variation i økologiandelen inden for de forskellige varegrupper. Økologiske produkter står stadig stærkest, når det gælder mejeriprodukter og æg, hvor 33 pct. af det samlede salg er økologisk. Også økologisk frugt og grønt ligger højere end gennemsnittet med en andel på 24 pct. Til gengæld udgør økologisk kød og fisk kun 3 pct. af varegruppens samlede salg.
De offentlige køkkener går foran
Det er især de offentlige institutioner, der bidrager til det økologisk salg. Økologiens andel ligger her på 32 pct. af alle varer. Kantiner på offentlige arbejdspladser har en økologisk andel på 23 pct., mens kantiner på private arbejdspladser følger lige efter med 19 pct. Lavest ligger den økologiske andel i hoteller, restauranter og lignende med 9 pct.
Det Økologiske Spisemærke" er steget til 3.500 i 2024, hvilket repræsenterer en positiv vækst på 2 procent fra 3.440 året før.